EU:n osarahoitteiset kehittämisohjelmat valmistumassa viiveellä
EU:n ohjelmakauden muutoksen myötä kaikki EU:n
osarahoitteiset ohjelmat uudistetaan valtakunnan tasolla ja aluetasolla
vastaamaan Eurooppa-2020 strategian mukaista tavoitteenasettelua. Siinä
tavoitellaan koko EU:n alueelle älykästä, kestävää ja osallistavaa taloudellista
kasvua ja näiden myötä korkeaa työllisyyttä, tuottavuutta ja sosiaalista
yhteenkuuluvuutta. Rakennerahastojen (EAKR ja ESR) avulla vahvistetaan laajasti
kansallista ja alueellista kilpailukykyä, työllisyyttä ja
hyvinvointia. Koko Suomen kattaa kaksi rakennerahasto-ohjelmaa, jotka ovat
luonnosvaiheessa. Itä- ja Pohjois-Suomen alueellisessa ohjelmassa korostuvat
mm. kilpailukykyinen toimintaympäristö, paikalliset energia- ja
raaka-ainelähteet, saavutettavuuden parantaminen, työvoiman rakenteeseen liittyvät
haasteet ja eriarvoisuuden ehkäiseminen.
Maaseudun kehittämistä varten on EU:n maaseuturahastosta
osittain rahoitettava valtakunnallinen ohjelma. Sen pohjalta laaditaan ELY-keskuksittain
alueelliset maaseudun kehittämissuunnitelmat. Myös Leader-perustaiset
paikalliset toimintaryhmät saavat osarahoituksen maaseuturahastosta.
Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelma 2014-2020 on edelleen
luonnosvaiheessa. EU:n ohjelmakauden muutosviiveet heijastuvat myös Suomeen.
Siksi maaseudun kehittämisohjelma voidaan viimeistellä ja lähettää komissiolle
vasta vuodenvaiheen tietämissä. Alueelliset maaseudun kehittämissuunnitelmat
tulee jättää maa- ja metsätalousministeriölle lokakuun alussa. Niitä voidaan
hyödyntää valtakunnallisen ohjelman viimeistelyssä. Alueellisten maaseutustrategioiden
tuli olla valmiina jo vuosi sitten. Myös niitä on hyödynnetty valtakunnallisen
ohjelman suunnittelussa.
Rakennerahasto-ohjelmia kuten myös maaseudun
kehittämisohjelmaa on valmisteltu ministeriötasolla laajoissa asiantuntijaryhmissä.
Näiden lisäksi valmistella on myöhemmin kevääseen 2014 mennessä myös Euroopan
meri- ja kalatalousrahastoon (EMKR) liittyen kansallisen tason ohjelma. Rakennerahastoista,
kalatalousrahastosta ja maaseuturahastosta yhdessä käytetään nimikettä Euroopan
rakenne- ja investointirahastot (ERI). Rakennerahasto-ohjelmat nojaavat lähinnä
maakuntaliittojen suunnitelmiin alueensa kehittämistavoitteista, kun taas
maaseutuohjelmassa kehittämistarpeita on kysytty strategiatyöskentelyn myötä
maaseudun kehittäjätahojen lisäksi myös maaseudun asukkailta.
Rakennerahastojen varat supistuivat merkittävästi Suomen
osalta uudella ohjelmakaudella. Maaseuturahastosta Suomi saa sitä vastoin
nimellisesti suunnilleen saman määrän rahaa kuin edellisellä ohjelmakaudella. Verrattaessa
maaseudun kehittämisohjelman ja rakennerahastojen tavoitteita keskenään, niissä
on nähtävissä paljon samankaltaisuuksia. Siksipä voidaan olettaa, että
maaseudun kehittämisohjelman mukaisiin rahoitusmahdollisuuksiin tulee kohdistumaan
lisääntynyttä kiinnostusta myös rakennerahastopuolelta. Myös Etelä-Savossa
maaseudun kehittäminen on otettu aiempaa painokkaammin huomioon maakuntastrategiassa
kuten myös käynnissä olevassa uuden maakuntaohjelman suunnittelussa.
Etelä-Savossa vahva strategia maaseudun kehittämissuunnitelman perustana
Etelä-Savon maaseutustrategiassa painottuvat kompaktilla tavoin maaseudun elinkeinojen kehittäminen, ihmisten hyvinvoinnin parantaminen ja maaseudun elinvoimaisuutta edistävien rakenteiden vahvistaminen. Taloudellinen, sosiaalinen ja kulttuurinen sekä ekologinen kestävyys ovat koko strategian läpileikkaavina tavoitteina. Strategia heijastelee eteläsavolaisen maaseudun monialaisuutta ja siihen liittyviä kehittämistarpeita. Strategian painopisteet ja niihin liittyvät tavoitteet tukevat paitsi valtakunnallisen ohjelman tavoitteenasettelua myös alueellisten strategioiden ja ohjelmien maaseudun kehittämisosioita Etelä-Savossa.
Maaseudun kehittämisohjelmassa on Suomessa otettu käyttöön
11 kehittämistoimenpidettä, joista osa on hyvinkin laaja-alaisia. Osa
toimenpiteistä on lähinnä vastaavia kuin edellisessä maaseudun
kehittämisohjelmassa, mutta osa on aivan uudentyyppisiä. Niitä kaikkia
tarvitaan Etelä-Savon maaseutustrategian mukaisten tavoitteiden toteuttamiseen.
Toimenpiteet näyttävät soveltuvan hyvin alueellisen strategian toteuttamiseen,
joskin niiden paremmuus ilmenee vasta myöhemmin käytännön kehittämistyössä. Kaikkien
osapuolien tavoitteena on kuitenkin byrokratian vähentyminen ja
asiakaslähtöisyyden lisääntyminen kehittämistoimenpiteissä.
Monialainen maaseutu
edellyttää monitavoitteista kehittämistä
Etelä-Savon maaseudun kehittämissuunnitelmassa korostuvat luomu-tuotanto, elintarvikkeiden jalostus, metsätalous, ympäristön hoito ja paikallisuus. Myös alueelle tärkeät matkailu ja vapaa-ajan asuminen hyötyvät suoraan ja välillisesti näistä painotuksista. Maataloudella on jo lähtökohtaisesti merkittävä painoarvo maaseudun kehittämisohjelmissa, mutta myös maatalouden ulkopuolinen yritystoiminta on vahvasti mukana. Kehittämissuunnitelman lukuisia eri tavoitteita edistetään tukemalla niihin liittyvää yritystoimintaa ja hanketoimintaa. Koulutus- ja tiedonvälityshankkeilla parannetaan maaseudun yrittäjien ja muiden toimijoiden osaamista ja samalla luodaan edellytyksiä uusien liiketoimintojen ja innovaatioiden kehittymiselle.
Luomu-tuotannon viljelyalatavoite on Etelä-Savossa nostettu
25 prosenttiin, kun valtakunnallinen tavoite on 20 % vuonna 2020. Elintarvikeketjujen
ja –klustereiden kehittämistä edistetään tukemalla alueen yrittäjien
liiketoimintalähtöisiä innovaatioita. Metsätaloudessa korostuvat puun
jatkojalostus ja palveluyrittäjyys. Ympäristön hoito on laajasti mukana mm.
alueen maatilojen kehittämisessä, mutta sitä edistetään myös tukemalla ympäristön
hoitoon liittyvää yrittäjyyttä. Paikallisuuden edistämisellä pyritään paitsi
elintarvikkeiden myös muiden lähituotteiden tarjonnan laajentamiseen ja
monipuolistamiseen.
Maaseudun asukkaiden
hyvinvointia parannetaan yhteistyössä alueen kolmen paikallisen toimintaryhmän
kanssa. Palveluiden ja kylien kehittämisessä otetaan huomioon vakituisten
asukkaiden lisäksi myös lisääntyvä vapaa-ajan asukkaiden määrä ja matkailun
tarpeet. Nuorten työllistymistä ja laadukasta arkea koskevaa strategista
tavoitetta voidaan tukea maaseutuohjelman lisäksi myös rakennerahastoista.
Infrastruktuurin kehittäminen ei ole maaseuturahaston ensisijaisimpia
painoalueita taloudellisesti menestyvissä maissa. Vaikka laajakaistojen
rakentaminen on rajoitettua, toimintojen sähköistymisen lisääntyminen joudutaan
ottamaan huomioon mm. osaamisen kehittämistä tukevissa hankkeissa.
Maaseudun kehittämissuunnitelman mukaisia toimenpiteitä voidaan toteutetaan Mikkelin ja Savonlinnan ydinkeskustoja lukuun ottamatta koko Etelä-Savon alueella. Maaseutualueen rajaus on sama myös paikallisten toimintaryhmien yrityshankkeissa. Rakennerahasto-ohjelmilla tultaneen vastaamaan enempi kaupunkien ja niiden lähialueiden kehittämistarpeisiin, kun taas maaseudun kehittämissuunnitelman toimenpiteet ulottuvat alueen syrjäisimpiin kyliin ja maatiloille.
Maaseudun kehittämissuunnitelman mukaisia toimenpiteitä voidaan toteutetaan Mikkelin ja Savonlinnan ydinkeskustoja lukuun ottamatta koko Etelä-Savon alueella. Maaseutualueen rajaus on sama myös paikallisten toimintaryhmien yrityshankkeissa. Rakennerahasto-ohjelmilla tultaneen vastaamaan enempi kaupunkien ja niiden lähialueiden kehittämistarpeisiin, kun taas maaseudun kehittämissuunnitelman toimenpiteet ulottuvat alueen syrjäisimpiin kyliin ja maatiloille.
Mikä muuttuu Etelä-Savossa?
Maaseutustrategian visiossa Etelä-Savon maaseutu on vuonna 2020
ihmisläheinen ja innostava laadukkaan sinivihreän talouden ennakkoluuloton
edelläkävijä. Sininen viittaa alueen puhtaiden vesistöjen ja
runsaiden kalakantojen antamiin mahdollisuuksiin. Vihreällä taloudella
tavoitellaan mm. luonnonvarojen kestävää käyttöä ja viherryttäminen sisältää
myös sosiaalisia ulottuvuuksia.
Visiota lähestytään ensisijaisesti maaseudun kehittämissuunnitelman
avulla. Myös muissa alueen
kehittämisohjelmissa on maaseutuun kohdistuvia kehittämistoimenpiteitä. Ohjelmien
toteutusta ja vaikuttavuutta seurataan lukuisten eri indikaattorien avulla.
Tämän lisäksi ulkopuoliset arvioijat vielä aika-ajoin opastavat ohjelmien
vastuutahoja reivaamaan kurssiaan. Vision saavuttamien seitsemän vuoden aikana
vaatii eri osapuolilta paljon ponnisteluja, mutta ei sinänsä liene täysi
mahdottomuuskaan. Vaikka vision onnelaa ei täysin saavutettaisi, jo pääsy
lähemmäksi sitä tuo monta hyvää maaseudun parhaaksi.
Lisätietoja ja yhteystiedot:
Yksikön päällikkö Maija Puurunen, Etelä-Savon ELY-keskus,
029 502 4074, maija.puurunen@ely-keskus.fi
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti