Suurin osa kuluttajista haluaa ostaa lähiruokaa
(ja luomuruokaa) marketista tai lähikaupasta, vahvistavat kyselyt*. Marketissa
kun on helppo asioida. Vain osa meistä on viherihmisiä tai ruokahifistelijöitä,
jotka vaivoja kaihtamatta etsivät puhdasta ja torjunta-aineetonta, eettistä ja
kestävästi tuotettua ruokaa suoraan yrittäjiltä, tilamyymälöistä tai
ruokapiirin kautta.
Mutta löytääkö lähiruoka ruokakoriimme ja -kärryihimme
saakka? Itse olen kuluttajana myöhään herännyt. Vasta kun työssäni olen
joutunut tekemisiin ruoantuottajien kanssa, on vaaka alkanut kallistua yhä
enemmän lähi- ja lähiluomuruoan puoleen. Mitä enemmän tutkimustuloksia
esimerkiksi luomuruoan myönteisistä ravitsemuksellisesta sisällöstä kuulen,
sitä kutsuvammilta luomutuotteet kaupan hyllyssä näyttävät. Ennen arvostuksen
takeeksi riitti suomenlippu. Nyt luomulehtimerkki on kovaa valuuttaa.
Varsinkin, jos löydän pakkauksen kyljestä tutun tuottajan nimen. Paavon
porkkanoita ja Antun luomuruisleipää, nam! Lähikylän luomusalaattia ja
kotikaupungin salaattikastiketta, voiko parempaa olla?
Vaikka asioin harvakseltaan erikoisliikkeissä,
ostoskäyttäytymiseni marketissa on muuttunut. Edullisin hintalappu ei olekaan
enää valintojani määräävä tekijä. Nähtyäni, millä intohimolla paikalliset
tuottajat työtään tekevät, tajuan uudella tavalla omien valintojeni vaikutuksen
työllisyyteen, lähialueiden elinvoimaisuuteen ja luonnon kestävyyteen.
Panelistit ja seminaariosallistujat perään kuuluttivat
poliittisilta päättäjiltä ja virkamiehiltä rohkeutta sijoittaa tulevaisuuteen,
viranomaisilta joustavaa ja kannustavaa valvontaa, julkisia ruokahankintoja
kilpailuttavilta lähellä ja kestävästi tuotettua ruokaa painottavia
hankintakriteereitä. Ravintoloilta kysytään rohkeutta ja viitseliäisyyttä tehdä
ostoja ja rakentaa ruokalistoja, joissa lähiluomu ja lähituottajat näkyvät.
Kaupoilla on markkinaosuuksien tavoittelun lisäksi myös kuluttajakasvattajan
rooli: puhutella kuluttajaa ruoan halpuuttamisen rinnalla laadulla,
läheisyydellä ja jäljitettävyydellä. Tuottajilta, jalostajilta ja kehittäjiltä
kysytään herkkää korvaa lukea toimintaympäristön signaaleja ja sinnikkyyttä
etsiä avautuvia mahdollisuuksia aina uudestaan.
Usko, rohkeus ja riskinotto eivät kuitenkaan vie pitkälle,
ellei ole kestävyyttä.
Katsoin luistelija Mika Poutalan haastattelun, jossa hän
kuvasi unelmien eteen työskentelyä pitkien portaiden nousemiseksi. Jokainen
päivä, jolloin usko ei riitä, eikä työnteko huvita, tavoite karkaa yhden
askelman kauemmaksi. Jos jätämme ponnistelun kesken, emme koskaan saa selville,
kuinka lähelle tavoitetta pääsimme. Kuka haluaisi matkan keskeytyvän toiseksi
viimeiselle askelmalle, kun voitto voi olla aivan kielellä, muistuttaa Poutala.
Montako talouden taantumaa, maailmankaupan kriisiä ja
ruokaskandaalia vielä tarvitaan ennen kuin turvallinen, terveellinen ja
jäljitettävä lähiluomu saa ansaitsemansa osan kodeissa, kouluissa kuin
ravintoloissakin?
Jos italialaiset osaavat olla ylpeitä kaiken maailman grana
padano juustostaan ja prosciutto-kinkustaan ja kreikkalaiset kalamata-oliiveistaan
ja fetajuustostaan, miksi me emme olisi ylpeitä oman maakuntamme marjoista ja
hilloista, muikuista ja mädistä puhumattakaan Saimaan vesistöjen äärellä
tuotetuista kasviksista, lihasta ja maidosta. Ja tuotteista, joita noista
upeista raaka-aineista on saatavilla. Kunhan olosuhteet, kannustimet ja kysyntä
saadaan tukemaan lähi- ja lähiruomuruoan matkaa Etelä-Savon ja muun maailman
ruokapöytiin.
Kenen leipää syömme? Kenen lauluja laulamme?
Kirjoittaja Heli Peltola työskentelee viestintäsuunnittelijana
Luomuinstituutissa, joka on Helsingin yliopiston ja Luonnonvarakeskuksen
yhteinen asiantuntijaverkosto.
Lisää aiheesta:
Uskallusta,uusia markkinoita ja brändin luomista – siinä lääkkeitä luomun kasvuun
–uutinen Luomuinstituutin verkkosivuilla 10.2.2015
Kohti kestävää ja menestyvää ruokaketjua. Etelä-Savon
ruoka-alan kehittämissuuntia 2014 - 2020
Lisätiedot:
Luomuinstituutti, Viestintäsuunnittelija Heli Peltola, 0445 906 834, heli.peltola@helsinki.fi
www.facebook.com/luomuinstituutti
Luomuinstituutti, Viestintäsuunnittelija Heli Peltola, 0445 906 834, heli.peltola@helsinki.fi
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti