ENRD eli Euroopan maaseudun kehittämisen verkosto
järjesti Euroopan maaseutuviestijöille Vilnassa viestintäseminaarin 3.- 4.3.2014.
Tapahtumaan osallistui 133 henkilöä 25:stä eri EU-jäsenmaasta. Maaseutukuriiri
oli mukana Suomen kahdeksanhenkisessä delegaatiossa.
Suomen delegaatio Liettua viestintäseminaarissa |
Oli mielenkiintoista tavata kollegoja muualtakin kuin
Suomesta. Yllätyin siitä, että viestinnän työkalut ja tavat toimia - samoin
kuin pulmat viestinnässä ja teknologiassa – olivat lähes identtisiä maasta
riippumatta. Varsinaisessa seminaarissa eri tahot esittelivät omaa
toimintaansa. Mielestäni seminaarin anti oli ehkä hieman yllätyksetön. Jäin
pohtimaan ajatusta, että kuulijoiden hyöty olisi voinut olla korkeampi, jos
seminaarissa olisi esiintynyt myös ulkopuolisia puhujia, jotka olisivat voineet
tuoda mahdollisesti kokonaan uutta näkökulmaa viestintätyöskentelyyn ja
-ajattelutapaan. Matka ja seminaari tarjosivat kuitenkin erittäin hyvät
mahdollisuudet verkostoitua kansainvälisesti: tapaaminen ja vuorovaikutus
kasvokkain on yleensä tehokkain tapa tutustua ja tehdä yhteistyötä. Seuraavaksi
Pohjoismaat-Baltia alueen maaseutuverkostoyksiköt kokoontuvat Suomeen kesäkuun
alussa. Kyseessä ei kuitenkaan ole avoin viestintäseminaari, vaan työkokous,
johon alueen kustakin maaseutuverkostoyksiköstä osallistuu muutamia edustajia.
Raphaël Hoogvliets |
Seminaarin kenties mielenkiintoisin ja itselleni
opettavaisin anti oli ”Digitaalinen media ja sen mahdollisuudet” –työpaja,
jossa hollantilainen Raphaël Hoogvliets esitteli Youth Food Movement
–hankettaan, jonka tavoite on saada nuoret innostumaan maatalousyrittämisestä.
Hanke on erittäin huolellisesti suunniteltu ja siinä hyödynnetään erittäin tehokkaasti
eri digitaalisia medioita, kuten esimerkiksi eri web-kampanjoita kotisivuilla,
Vimeossa ja muualla sosiaalisessa mediassa. Eri kanavat on valjastettu
taitavasti saman kampanjan hyväksi. Hankkeessa lähetettiin kerran kuukaudessa
uutiskirje ja neljä kertaa vuodessa tuotettiin laadukas noin kymmenen minuutin
mittainen videoblogi, jotka tuotettiin ammattilaisten avulla (budjetti noin
15 000 e per video). Sosiaalisen median, laadukkaiden videoiden sekä muun
materiaalin kautta hanke on tavoittanut tehokkaasti nuoria.
Youth Food Movement Netherland facebook -sivuilla on 6561
tykkääjää, ja siellä vieraillaan (sivuille klikataan) keskimäärin 70 000
kertaa kuukaudessa. Twitterissä hankkeella on
2571 seuraajaa. Digitaalisen median hyödyntäminen ohjaa neljästi vuodessa
järjestettävään tapahtumaan, jossa kohderyhmänä ovat nuoret opiskelijat ja
joita voi seurata internetin kautta.
Keskusteluun voi osallistua reaaliajassa sosiaalisen median kautta. Hankkeella
on tavoitteena myös kansainvälinen verkostoituminen ja yhteistyö muiden maiden
vastaavanlaisten hankkeiden kanssa. Mielestäni tässä hollantilaisessa hienossa
esimerkissä digitaalisia työkaluja on osattu käyttää tehokkaasti,
suunnitellusti ja oikein.
Suomen delegaation kommentit ja haastattelut viestintäseminaarista voit kuunnella Maaseutukuriirin
kotisivuilla:
http://www.maaseutukuriiri.fi/podcastit
http://www.maaseutukuriiri.fi/podcastit
Euroopan maaseutuviestijöiden viestintäseminaari Vilnassa 2014 (3.-4.3.2014): kuvia voi ladata Maaseutukuriirin
kuvapankissa:
Vilnan viestintäseminaari 2014 (3.-4.3.2014) video:
Viestintäseminaarin ohjelma, seminaariesitykset, esiintyjät sekä seminaariin osallistuneet:
http://enrd.ec.europa.eu/en-rd-events-and-meetings/seminars-and-conferences/seminar-on-communicating-rural-development/en/seminar-on-communicating-rural-development_en.cfm
http://enrd.ec.europa.eu/en-rd-events-and-meetings/seminars-and-conferences/seminar-on-communicating-rural-development/en/seminar-on-communicating-rural-development_en.cfm
Maaseutukuriiri
Toni Degerlund
Ohjelmatiedottaja
0440 155 992
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti