keskiviikko 26. maaliskuuta 2014

Euroopan maaseutuviestijöiden kokoontuminen Vilnassa, Liettuassa



ENRD eli Euroopan maaseudun kehittämisen verkosto järjesti Euroopan maaseutuviestijöille Vilnassa viestintäseminaarin 3.- 4.3.2014. Tapahtumaan osallistui 133 henkilöä 25:stä eri EU-jäsenmaasta. Maaseutukuriiri oli mukana Suomen kahdeksanhenkisessä delegaatiossa.

Suomen delegaatio Liettua viestintäseminaarissa
Oli mielenkiintoista tavata kollegoja muualtakin kuin Suomesta. Yllätyin siitä, että viestinnän työkalut ja tavat toimia - samoin kuin pulmat viestinnässä ja teknologiassa – olivat lähes identtisiä maasta riippumatta. Varsinaisessa seminaarissa eri tahot esittelivät omaa toimintaansa. Mielestäni seminaarin anti oli ehkä hieman yllätyksetön. Jäin pohtimaan ajatusta, että kuulijoiden hyöty olisi voinut olla korkeampi, jos seminaarissa olisi esiintynyt myös ulkopuolisia puhujia, jotka olisivat voineet tuoda mahdollisesti kokonaan uutta näkökulmaa viestintätyöskentelyyn ja -ajattelutapaan. Matka ja seminaari tarjosivat kuitenkin erittäin hyvät mahdollisuudet verkostoitua kansainvälisesti: tapaaminen ja vuorovaikutus kasvokkain on yleensä tehokkain tapa tutustua ja tehdä yhteistyötä. Seuraavaksi Pohjoismaat-Baltia alueen maaseutuverkostoyksiköt kokoontuvat Suomeen kesäkuun alussa. Kyseessä ei kuitenkaan ole avoin viestintäseminaari, vaan työkokous, johon alueen kustakin maaseutuverkostoyksiköstä osallistuu muutamia edustajia.

Raphaël Hoogvliets
Seminaarin kenties mielenkiintoisin ja itselleni opettavaisin anti oli ”Digitaalinen media ja sen mahdollisuudet” –työpaja, jossa hollantilainen Raphaël Hoogvliets esitteli Youth Food Movement –hankettaan, jonka tavoite on saada nuoret innostumaan maatalousyrittämisestä. Hanke on erittäin huolellisesti suunniteltu ja siinä hyödynnetään erittäin tehokkaasti eri digitaalisia medioita, kuten esimerkiksi eri web-kampanjoita kotisivuilla, Vimeossa ja muualla sosiaalisessa mediassa. Eri kanavat on valjastettu taitavasti saman kampanjan hyväksi. Hankkeessa lähetettiin kerran kuukaudessa uutiskirje ja neljä kertaa vuodessa tuotettiin laadukas noin kymmenen minuutin mittainen videoblogi, jotka tuotettiin ammattilaisten avulla (budjetti noin 15 000 e per video). Sosiaalisen median, laadukkaiden videoiden sekä muun materiaalin kautta hanke on tavoittanut tehokkaasti nuoria.

Youth Food Movement Netherland facebook -sivuilla on 6561 tykkääjää, ja siellä vieraillaan (sivuille klikataan) keskimäärin 70 000 kertaa kuukaudessa. Twitterissä hankkeella on 2571 seuraajaa. Digitaalisen median hyödyntäminen ohjaa neljästi vuodessa järjestettävään tapahtumaan, jossa kohderyhmänä ovat nuoret opiskelijat ja joita voi seurata internetin kautta. Keskusteluun voi osallistua reaaliajassa sosiaalisen median kautta. Hankkeella on tavoitteena myös kansainvälinen verkostoituminen ja yhteistyö muiden maiden vastaavanlaisten hankkeiden kanssa. Mielestäni tässä hollantilaisessa hienossa esimerkissä digitaalisia työkaluja on osattu käyttää tehokkaasti, suunnitellusti ja oikein.




Suomen delegaation kommentit ja haastattelut viestintäseminaarista voit kuunnella Maaseutukuriirin kotisivuilla:
http://www.maaseutukuriiri.fi/podcastit

Euroopan maaseutuviestijöiden viestintäseminaari Vilnassa 2014 (3.-4.3.2014): kuvia voi ladata Maaseutukuriirin kuvapankissa:

Vilnan viestintäseminaari 2014 (3.-4.3.2014) video:



Lisätietoja ja yhteystiedot:
Maaseutukuriiri
Toni Degerlund
Ohjelmatiedottaja
0440 155 992

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti