torstai 1. elokuuta 2013

Matkailun eurot yhteistyöllä talteen




Rajupusu Leader ry on työstänyt kesäkuusta lähtien Juvan, Rantasalmen ja Sulkavan kuntiin matkailun kehityssuunnitelmaa. Sen tähtäin on seuraavan vuosikymmenen vaihteessa. Hankkeessa suunnitelmaa on työstetty kahdessa työpajassa. Lisäksi on toteutettu näiden kolmen kunnan keskeisten matkailualueiden 3D-mallinnukset, joilla kuntien ja matkailuyritysten on helpompi markkinoida alueita asiakkailleen ja mahdollisille uusille rahoittajille ja yrittäjille.

Jokaisella meistä on mielikuva matkailusta ja jokaisella alan yrittäjällä oma tapansa toteuttaa liiketoimintaansa. Kun tähän vielä lisätään jokaisen kunnan oma näkemys matkailusta elinkeinona, on kuvio jokseenkin sekava. Lisäksi alueemme sijaitsee hieman epämääräisesti niin Savonlinnan kuin Mikkelin matkailujen välimaastossa.

Hankkeen aikana olen selvittänyt tänne löytäneiden asiakkaiden toiveita. Lisäksi olen haastatellut matkamessuilla ihmisiä, joille kuntiemme sijaintikin tuotti vaikeuksia. Molemmat ihmistyypit ovat kansallisuudesta riippumatta kovin samanlaisia - molemmat kaipaavat järviseudulla luonnonrauhaa, haluavat usein syödä paikallisruokaa ja nauttia palveluista.

Mitä meidän sitten täällä pitäisi kehittää? Emmekö ole jo löytäneet sitä viisasten kiveä? Luonnonrauhaa meiltä vielä löytyy ja ruokaa tarjotaan jokaisessa kuntakeskuksessa ja vähän haja-asutusalueellakin. Jokainen itseään kunnioittava matkailuyrittäjä on hankkinut rantaan veneen tai kanootin omien asiakkaiden käyttöön.

Tänä vuonna alkaneen Juva, Rantasalmen ja Sulkavan kuntien yhteishallinto pakottaa alueen hallinnon ja erityisesti luottamushenkilöt yhteistyöhön. Salainen aseemme voisi olla matkailualan toimijoiden yhteistyö, jota emme vielä tunnu osaavan. Tämä selvisi, kun haastattelin parikymmentä alueemme matkailuyrittäjää viime syksynä. Vain muutama yritys teki yhteistyötä kuntarajojen yli. Useimmin myönnettiin se, että naapurista ei tiedetty oikeastaan mitään.

Emme pysty yksittäisinä yrittäjinä tarjoamaan kaikkia palveluita itse. Ei ole myöskään järkevää panostaa pelkästään markkinointiin niin paljon rahaa, että saisimme valtakunnallisesti saati kansainvälisesti näkyvyyttä. Tämän päivän ja tulevaisuuden matkailija toivoo luonnonrauhan ympärille myös tekemistä ja palveluiden paketointia. Sitä voidaan tehdä yrittäjien yhteistyönä yli kuntarajojen.

Onko yksi lääke se, että me kaikki olisimme kuntiemme markkinoijia? Tällöin jokainen kuntamme matkailutoimija sekä jokainen asukas tietäisi, mitä matkailupalveluita alueeltamme löytyy? Infopisteen sulkeuduttua taajamassa haahuileva turisti kääntää nopeasti autonsa nokan kohti parempaa tarjontaa, jos Täynnä-lappu loistaa eikä paikallinen vaivaudu neuvomaan seuraavaan kohteeseen alueellamme.

Tällä alueella emme pysty takaamaan tulevaisuudessa palveluja vain toisiamme palvelemalla. Tarvitsemme kaikki ne lisäeurot, joita turistit tänne olisivat tuomassa. Matkailu ja siihen kiinteästi liittyvät toimialat maksavat arvonlisäveronsa Suomeen. Samoin työpaikat ja verotulot syntyvät paikallisesti tänne. Eikö siinä ole syytä tehdä yhteistyötä?


Jurasu-matkailuhanke jatkuu vuoden 2013 loppuun. Projektipäällikön Suvi Korhosen siirtyessä toisiin tehtäviin, vastaa hankkeessa jatkossa Rajupusu Leader ry:n toiminnanjohtaja Ilpo Lehtinen.Blogitekstin kirjoitti Suvi Korhonen.



Lisätiedot:
Toiminnanjohtaja Ilpo Lehtinen, Rajupusu Leader ry ja Jurasu-matkailuhanke
ilpo.lehtinen@rajupusuleader.fi tai 040 715 7189

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti