Rajupusu
Leader ry on työstänyt kesäkuusta lähtien Juvan, Rantasalmen ja Sulkavan
kuntiin matkailun kehityssuunnitelmaa. Sen tähtäin on seuraavan vuosikymmenen
vaihteessa. Hankkeessa suunnitelmaa on työstetty kahdessa työpajassa. Lisäksi
on toteutettu näiden kolmen kunnan keskeisten matkailualueiden 3D-mallinnukset,
joilla kuntien ja matkailuyritysten on helpompi markkinoida alueita
asiakkailleen ja mahdollisille uusille rahoittajille ja yrittäjille.
Jokaisella
meistä on mielikuva matkailusta ja jokaisella alan yrittäjällä oma tapansa
toteuttaa liiketoimintaansa. Kun tähän vielä lisätään jokaisen kunnan oma
näkemys matkailusta elinkeinona, on kuvio jokseenkin sekava. Lisäksi alueemme
sijaitsee hieman epämääräisesti niin Savonlinnan kuin Mikkelin matkailujen
välimaastossa.
Hankkeen
aikana olen selvittänyt tänne löytäneiden asiakkaiden toiveita. Lisäksi olen
haastatellut matkamessuilla ihmisiä, joille kuntiemme sijaintikin tuotti
vaikeuksia. Molemmat ihmistyypit ovat kansallisuudesta riippumatta kovin
samanlaisia - molemmat kaipaavat järviseudulla luonnonrauhaa, haluavat usein
syödä paikallisruokaa ja nauttia palveluista.
Mitä meidän
sitten täällä pitäisi kehittää? Emmekö ole jo löytäneet sitä viisasten kiveä?
Luonnonrauhaa meiltä vielä löytyy ja ruokaa tarjotaan jokaisessa
kuntakeskuksessa ja vähän haja-asutusalueellakin. Jokainen itseään kunnioittava
matkailuyrittäjä on hankkinut rantaan veneen tai kanootin omien asiakkaiden
käyttöön.
Tänä vuonna
alkaneen Juva, Rantasalmen ja Sulkavan kuntien yhteishallinto pakottaa alueen
hallinnon ja erityisesti luottamushenkilöt yhteistyöhön. Salainen aseemme voisi
olla matkailualan toimijoiden yhteistyö, jota emme vielä tunnu osaavan. Tämä
selvisi, kun haastattelin parikymmentä alueemme matkailuyrittäjää viime
syksynä. Vain muutama yritys teki yhteistyötä kuntarajojen yli. Useimmin
myönnettiin se, että naapurista ei tiedetty oikeastaan mitään.
Emme pysty
yksittäisinä yrittäjinä tarjoamaan kaikkia palveluita itse. Ei ole myöskään järkevää
panostaa pelkästään markkinointiin niin paljon rahaa, että saisimme
valtakunnallisesti saati kansainvälisesti näkyvyyttä. Tämän päivän ja
tulevaisuuden matkailija toivoo luonnonrauhan ympärille myös tekemistä ja
palveluiden paketointia. Sitä voidaan tehdä yrittäjien yhteistyönä yli
kuntarajojen.
Onko yksi
lääke se, että me kaikki olisimme kuntiemme markkinoijia? Tällöin jokainen
kuntamme matkailutoimija sekä jokainen asukas tietäisi, mitä matkailupalveluita
alueeltamme löytyy? Infopisteen sulkeuduttua taajamassa haahuileva turisti
kääntää nopeasti autonsa nokan kohti parempaa tarjontaa, jos Täynnä-lappu
loistaa eikä paikallinen vaivaudu neuvomaan seuraavaan kohteeseen alueellamme.
Tällä
alueella emme pysty takaamaan tulevaisuudessa palveluja vain toisiamme
palvelemalla. Tarvitsemme kaikki ne lisäeurot, joita turistit tänne olisivat
tuomassa. Matkailu ja siihen kiinteästi liittyvät toimialat maksavat
arvonlisäveronsa Suomeen. Samoin työpaikat ja verotulot syntyvät paikallisesti
tänne. Eikö siinä ole syytä tehdä yhteistyötä?
Jurasu-matkailuhanke jatkuu vuoden 2013 loppuun. Projektipäällikön Suvi Korhosen siirtyessä toisiin tehtäviin, vastaa hankkeessa jatkossa Rajupusu Leader ry:n toiminnanjohtaja Ilpo Lehtinen.Blogitekstin kirjoitti Suvi Korhonen.
Lisätiedot:
Toiminnanjohtaja Ilpo Lehtinen, Rajupusu Leader ry ja Jurasu-matkailuhanke
ilpo.lehtinen@rajupusuleader.fi
tai 040 715 7189
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti