Mäntyharju on osa ns. Mäntyharju-Pertunmaa retkeilyreittiverkostoa, joka Valkealan vanhaan, nykyiseen Kouvolan retkeilyreittiverkostoon yhdistyessään jatkuu aina Repoveden kansallispuistoon saakka. Mäntyharjulta on repovedelle metsiä pitkin vajaat 50 kilometriä.
Patikointireittinä kansallispuistoon johtava polkuverkosto on ihan jees, mutta ei siellä mitään kanjoneita tai vesiputouksia ole. Maastopyöräilyssä ja ympärillä olevissa yrityksissä on sen sijaan potentiaalia paljonkin, toisin kuin sitten taas Repovedellä, jossa yritystoiminnassa on enemmän rajoitteita kuin kansallispuiston ulkopuolella.
Mäntyharju ottaa ensimmäisen askeleen
Vuonna 2011 päätettiin sitten tehdä maastopyöräreitti Mäntyharjulta ulottuen aina Repoveden kansallispuistoon saakka. Reittien reitti, joka sopisi kaikille. Mutta miten tehdä sellainen kokonaisuus, että se sopii yksin, kaveriporukalla, kuntoilu -ja elämysmielessä sekä koko perheen kanssa kuljettavaksi… ja jotta se olisi mielenkiintoinen myös lajia harrastaville?
Yksi reitti ei riitä, koska halusimme ympyräreittejä ja vaihtelua olemassa oleviin maantieosuuksiin. Halusimme tarjota jotain myös niille jotka eivät vielä lajia kovin hyvin tunne ja luoda edellytykset lajin pariin tuleville lapsille. Reittejä kuntoilun lisäksi myös elämyksiä hakeville. Ja junnureitti – sellainen piti saada.
Rahan, kivikkoisen maaston, käytettävissä olevan kaluston, oman tietämyksemme, olemassa olevan tieverkoston, vesistöjen, suoalueiden, maanomistajien ja savonradan junaradan asettamien rajoitusten välissä tasapainoillessamme, päätimme lähteä tekemään sekä helppoa, että vaativampaa reittiä.
Tuotekehitystyötä ja investointeja
Suunnittelu, maankäyttöoikeussopimukset, lasten rata ja uusien reittivaihtoehtojen pohjat saatiin melkein kaikki auki viime vuonna (2012). Reittivaihtoehtojen läpikäynti, reittimerkinnät, liityntäreitti kansallispuistoon, reitin testaus sekä gps-merkinnät on melkein tehty ja reitti testataan Pine Ridge MTB -tapahtumana 17.8.2013, jonka jälkeen se avataan laajemmalle yleisölle kokeiluun, avajaisissa 28.9.2013.
Reitin testaajien kommentit, käsityönä tehtävät loppusilaukset, tiedotusmateriaali kansalliseen ja kansainväliseen jakeluun, 1:50 000 retkikartta, maastotaulut sekä web-sivut tehdään ensi vuonna.
Reittivaihtoehdot
Helppo reitti on tarkoitettu kaikille. Siis kaikille. Silläkin uhalla, että tuotteistuksessa mennään metsään, niin olemme ajatelleet kaikkia. Majoitusta tarjoavien yrittäjiemme asiakkaita. Ja sitä, että kuinka asiakkaalle selviäisi se, miten hän voi yhdistelemällä omaa ja yrittäjien tarjoamia palveluita saada itselleen maksimaalisen elämyksen. En itsekään ole innostunut teltan ja muun majoituskaman kuskaamisesta repussa, joten meidän reitillä voi yöpyä lakanoissa. Tai sitä voi käyttää kisapohjana tai tapahtumissa.
Maastopyöräreitein merkitty reitti kulkee toistaiseksi vain Mäntyharjun puolella. Siellä on muutama kilometri tieosuuksia mutta aika hyvin ollaan saatu niitäkin pois ja ne mitä siellä on, ovat kapeita metsäautoteitä ja lyhyehköjä matkoja. Pääosa reitistä menee metsässä ja on leveydeltään alle 2 metristä. Se tulee maisemoitumaan ajan kanssa pikkuisen kapeammaksi vielä, muttei ole aivan mikään patikointipolkukaan. Tässä piti nimittäin miettiä myös reitin huoltotöitä ja sen taloudellisuutta tulevaisuudessa, eli että sitä voi mönkijällä huoltaa.
Helpompi reitti on siis tarkoitettu maastopyöräilyä ennestään kokeilemattomille, metsään ja lajiin tottumattomille. Sekä niille jotka kaipaavat vaihtelua maantiajoon. Ja autottomille pääkaupunkiseutulaisille, koska reittien alkuun on juna-asemalta 700 metriä.
Reitti on tarkoitettu osin myös patikoijille eli se on tarpeeksi leveä, jotta siinä voi kävellä rinnakkain ja jotta pyörällä pääsee patikoijan ohi. Ja jotta näkee käärmeet, hirvet, koppelot ja muut metsän eläimet joita reitin varrella ainakin itse olen bongaillut.
Reittiä pitkin pääsee siis aina Repoveden kansallispuistoon saakka, mutta toistaiseksi Kuismantietä pitkin Saarijärven puoleiselle portille saakka. Takaisin Mäntyharjulle tulijat saavat siitä yli 100 km:n pyöräilyelämyksen.
Toivomme saavamme reitin Kouvolan puolella vietyä metsään nykyistä enemmän, mutta se on vielä pikkuisen työn alla…
Vaativa reitti
Vaativampi reitti on Mäntyharjun puolella kulkeva patikointireitti, jossa saa ajaa myös maastopyörällä. Luvan kanssa. Siellä on polkuosuuksia ja pitkospuita sekä kallio-osuuksien ylitystä. Sitä voi myös yhdistellä helpon reitin ja maantiereittien kanssa. Molempia reittejä voi yhdistellä myös melontaan ja patikointiin.
Mäntyharjun puolen maanomistajien kanssa asia on selvillä, mutta Kouvolassa se vaatii vielä neuvotteluja. Niitä käydään koko ajan ja kello käy. Siksi avajaisissa ajetaan ohjatusti, koska reitti on lopullisessa ulkoasussaan vasta vuonna 2014.
Vaativuustasot
Maastopyöräreiteille ei ole vaativuustasoluokitteluja Suomen Ladun tai kenenkään muunkaan vastaavan instanssin toimesta, eikä reiteille ole matkailun edistämiskeskuksen suosituksia tai edellytettyjä palvelurakenteita. Vielä. Tässäkin asiassa sukupolven vaihdos on meneillään ja muutamien vuosien sisällä tulee varmasti uutta ajattelua ja lisää yhteistyötä yrittäjien sekä kuntien liikuntatoimien kanssa.
Kanadasta ja yhdysvalloista ainakin löytyy harrastajien itse tekemiä, todella hienoja extreme-juttuja ja se voisi olla ihan yritysvetoista toimintaa, kuten seikkailupuistot ja flowpark -tyyppiset kokonaisuudetkin. Ja siis onkin jo paikkapaikoin. Loukkaantumisriski rampeissa sun muissa on kovempi ja turvallisuusvaatimukset sen mukaiset – ylläpito + kunnostustoimet vaativat vähän jo paneutumistakin asialle. Toivon, että Mäntyharjullakin viriäisi maastopyöräjaosto tai vastaava, joka voisi ideoita reittiä sitten jatkossa sekä olla vetovastuussa tapahtumien järjestämisestä.
Pelkässä extreme-reitissä kohderyhmä voisi kuitenkin jäädä aika kapeaksi koska eihän meillä vielä ole sitä maastopyöräjaostoa joka tekisi aluetta tunnetuksi, järkkäisi tapahtumia, pitäisi koulutuksia. Omasta 6000 asukkaan kylästä ei aktiiveja löydy vielä tarpeeksi.
Vaihtoehtojen ollessa vapaaehtoiset ja lapio tai mies ja kaivinkone, päädyimme kompromissiin jossa teemme molempia. Kaivinkoneessa haastetta lisää se seikka, että koneen ollessa pieni myös kauha on pieni jolloin reittijälki on kapeampi kuin isossa, mutta koska maasto on pääosin kivikkoista ja mäkistä niin pienessä koneessa ei ole tarpeeksi voimaa kivien siirtämiseen. Tarvitaan välillä siis vähän isompi kone joka jättää vähän isomman jäljen sinne metsään. Hetkeksi, eli vuodeksi tai pariksi. Kaksi konetta ja kaksi kuljettajaa samaan aikaan tulisi liian kalliiksi. Eräs vaihtoehto olisi tehdä 22 km käsipelillä. Osin käytämmekin “orjatyövoimaa” eli työllisyysmärärahoja – mielelläni me miehille enemmänkin maksaisimme.
Miksi julkaista mitään keskeneräistä
Jos ei kartat ole vielä valmiit niin miksi avata reitti?
Niin. Miksi. Mutta meillä on pieni kylä ja kylässä vähän rahaa. Siksi me ollaan hiki päässä rummutettu tätä joka tuutissa ja aloitettiin se jo kaksi vuotta sitten. Siinä on riskinsä:
a) ettei tule valmista ajoissa ja
b) ettei tule valmista ajoissa
… mutta minusta on erittäin hyvä, niin me voidaan kehittyä ja kehittää “tuotetta” matkan varrella ja meillä on vielä ensi vuonna mahiksia tehdä asialle jotakin.
Kaikki siis testataan ennen kansainvälisiä asiakkaita ja matkanjärjestäjiä, joille on turha huudella perään, että ensi vuonna tuutte sitten uudestaan kattoon kunhan me eka saadaan tää valmiiksi… siksi. Koska me halutaan tästä kansainvälinen juttu. Ei vielä, mutta ehkä jo 5 vuoden päästä. Ja koska me halutaan tästä hyvä juttu. Sellainen juttu joka kiinnostaa.
Mutta koska kaikki rahat on laitettu reittiin niin markkinointiin on vähän vähemmän rahaa – mä uskon kuitenkin että hyvä kello kuuluu kauas!
Tervetuloa testaamaan 28.9.2013 – lisätietoa ohjatuista reittivaihtoehdoista löytyy osoitteesta: www.mantyharju.fi/luontomatkailu
Piia Mäkilä, projektipäällikkö
Mäsek Oy
piia.makila@mantyharju.fi
puh. 040 774 1902
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti